9/15/2015

TA OTYLÁ HOLČIČKA MĚ NEPORAZÍ ANEB JAK JSEM SI ZABĚHL SVŮJ PRVNÍ PŮLMARATON

Nápad pokusit se absolvovat půlmaraton se mi v hlavě usídlil někdy před třemi měsíci. Tou dobou jsem se v běhání začínal zlepšovat a tahle idea se mi zdála být krásnou motivací. Nedá se úplně říct, že bych od začátku věřil, že to zvládnu, ale moc jsem si to přál.

Na závod jsem trénoval víc než poctivě, ale v osudný den jsem se musel vypořádat s řadou komplikací. Tou největší byla na pohled úplná banalita - spánek. V sobotu ráno jsem se strategicky vzbudil pouze po šesti prospaných hodinách. Uvědomoval jsem si, že se spaním mívám problémy a tímhle "krokem" jsem chtěl zamezit tomu, abych ponocoval. Po desáté hodině večerní jsem skutečně zalehl, avšak stále se mi nedařilo usnout. Neustále jsem se v posteli vrtěl a převaloval. Po půlnoci už začly pracovat nervy a já si v hlavě přehrával, že pokud se nevyspím alespoň osm hodin, bude to průser. Nakonec nepomohl ani prášek na spaní, zoufalý pokus přestěhovat ležení na zem či do kuchyně a víčka se mi zavřela až kolem půl páté ranní.

Budík mě nekompromisně probudil o tři a půl hodiny později a já si silně pohrával s myšlenkou, že se na to celý vyseru. Pak mi ale došlo, že bych se tím strašně podkopal. Už tolikrát jsem vyhlašoval, že zvládnu to a to, udělám tohle a tamto a nakonec z toho nic nebylo. Odstěhuju se do Polska, dodělám si maturu, zaběhnu desítku... Vždyť to znáte. Jenže celý to moje hubnoucí snažení má i svůj podtext. Svým způsobem je to i o tom, abych nechal svoje starý já za sebou a udělal ze sebe lepšího člověka. A to se nemusí nutně týkat jen vzhledu.

Před jedenáctou dopoledne jsem si vyzvedl startovní číslo, povzdechl si, že to není pětsetosmnáctka a u Moráku se sešel s Liborem - mým běžeckým idolem a koučem v jedné osobě. Donutil mě k několika nudným protahovacím cvikům a prohnal kolem Prioru. Velká škoda, že se za mě nemohl i vysrat, protože ani tohle se mi moc načasovat nepovedlo a já vyběhl s obavou, že mě to přepadne někde na trati.

Na startu jsem nechtěl frajeřit a mazácky se postavil až do zadních pozic. Vůbec jsem nezaznamenal žádné odpočítávání a tak mě startovní výstřel spíš vystrašil. Ale co už. Od začátku se mi běželo hezky, užíval jsem si to, ale už na čtvrtém kilometru se mi začínalo dělat sucho v ústech. Nevěděl jsem proč. Nikdy jsem se s tím nesetkal a při tréninku jsem zvládl uběhnout i 15 kilometrů bez toho, aniž bych se napil. Dost možná to bylo tím, že jsem noční tvor a k většině svých výběhů jsem vyrážel až za tmy, během níž se nejspíš běhá krapet snadněji. Tady mi totiž sluníčko dávalo pořádně zabrat.

I tak jsem ale první mezičas protnul ve slušném tempu pod 6 minut za kilometr, což jsem si tajně přál udržet celý závod. Jenže už na sedmém kilometru přišla první krize a já musel poprvé přejít z běhu do chůze. Nebylo to o tom, že by nohy nemohly. Nebylo to o tom, že bych nestačil s dechem. Nebylo to o píchání v boku... Najela mi taková zvláštní celková únava a mě začalo docházet, jak moc jsem to s tím spánkem posral. Nechci, aby to vyznělo tak, že se na to vymlouvám, ale pro člověka, který má ještě pořád mírnou nadváhu, o vysportované postavě si může nechat jen zdát a takhle dlouhý závod běží poprvé v životě, to nevyspání nejspíš problém je. Bolela mě hlava, cítil jsem, že mi chybí energie a později mi Libor říkal, že i ten prášek na spaní, co jsem měl, mohl mít pro závod spíš utlumovací účinky.



Po zhruba 100 metrech chůze jsem se otočil a zjistil, že je za mnou daleko víc závodníků, než jsem si myslel. Docela mě to nakoplo, rozeběhl jsem se a znovu se zastavil až po dalších třech kilometrech. K mojí smůle před zraky Soni. V dlouhém kopci před cílem prvního kola přišlo navíc zvracení a já měl dost. Řekl jsem si, že alespoň jednou proběhnu náměstím a pak se na to definitivně vykašlu, že se nemá cenu trápit. Tlemící se Rosi postávající u tratě mě ale svým způsobem vymotivoval, po delším pěším úseku jsem se opět rozběhnul, zkousl nevolnost a silou vůle se po trati běžeckochodeckým stylem teleportovával dál a dál.

Zhruba na čtrnáctém kilometru se přeze mě přeřítil pán, kterému bylo 68 let, jakýsi valibuk, kterému krvácely bradavky a nebezpečně se začala blížit i otylá holčička, které mohlo být maximálně tak 16. V tu chvíli jsem se definitivně rozhodnul, že závod dokončím, že prostě není možné, aby mě porazilo děcko, našel jsem v sobě poslední zbytky sil a za podpory táty, který mi na kole vozil pití, jsem se po celkových dvou hodinách a čtyřiatřiceti minutách plouživým během dostal do cíle.

Z času jsem radost neměl, ale pocit štěstí, že jsem zvládl dokončit něco, o čem bych si před půl rokem nikdy nemyslel, že dokážu, byl krásnej. V cíli mi gratuloval Libor s Anet, rodiče a pár dalších lidí, které jsem přes veškerou únavu ani pořádně nevnímal. S medailí na krku jsem se asi po dvaceti minutách dokodrcal na trolejbus, sobecky jsem zasedl místo jedné důchodkyni a doma se asi po týdnu zdravého stravování nacpal pizzou. Bezprostřední myšlenky po závodě byly takový, že už to v životě znova zažít nechci. Teď už však vím, že za rok na Jihlavském půlmaratonu chybět nebudu a mým cílem bude to, abych ho dokončil pod dvě hodiny a představil se vám jako někdo, kdo už není jako vepř. 


Žádné komentáře:

Okomentovat